I fjerde etasje på Fagskolen i Oslo og Akershus møter vi Harald Andreas Selvær. Han er faglærer for BIM, samtidig som han skriver en masteroppgave om bruk av samhandlingsverktøy i utdanningsløpet til fagskoleingeniører.
Harald tar oss med inn i et stort klasserom med pulter og tilhørende datamaskiner plassert i u-form. Rommet er utstyrt med interaktive touchskjermer fra Prowise – to i front av rommet og to bak. Harald forteller oss at rommet er designet for både samarbeidssesjoner i plenum og gruppearbeid, og man kan dele rommet inn i to mindre rom. De fire skjermene fasiliterer dette på en veldig god måte, og det er god plass for bevegelse rundt alle bord og skjermer.
For fagskolen er det viktig å utdanne studentene på en slik måte at de alltid er i forkant, og at studentene mestrer både arbeidsmetoder og arbeidsverktøy som de kommer til å møte når de går ut i jobb. I rommet vi befinner oss i, lærer studentene å bruke interaktive flater i arbeid med byggeprosjekter. De utvikler bygningsmodeller som de så kan vise frem, endre og flytte på, zoome i, og ikke minst diskutere – alt mens de står rundt de interaktive touchskjermene.
ICE-metodikk, eller Integrated Concurrent Engineering som det heter, har blitt en etablert måte å jobbe på i norske byggeprosjekter. Målet til fagskolen Kuben og årsaken til at de investerte i de interaktive Prowise-skjermene, er å sørge for at studentene er godt forberedt på denne